Každé zbytečné slovo je zbytečné. (Jára Da Cimrman)

Červená královna a Sobecký gen

12. června 2007 v 11:54 | Helena |  zajímavosti z přírody
... aneb všechno dění pod sluncem je pomíjivost a honba za větrem? (jak praví kniha Kazatel)
Zvlášť, když se při tom všem pachtění člověk (či jiný živý organismus) ani nestačí rozmnožit. Pokusím se krátce popsat, co nám tyhle dvě teorie, klíčové pro současnou sociobiologii a evoluční biologii, říkají. Ovšem není to nic optimistického. Posuďte sami.
Jedna teorie nám říká, že musíme běžet, co nám síly stačí, abychom zůstali na místě a druhá, že jsme jen schránka sloužící k reprodukci sobeckých genů.

Červená královna (Red Queen, k četbě vřele doporučuji Matt Ridley; Červená královna - Sexualita a vývoj lidské přirozenosti) by se vlastně správně česky měla jmenovat Černá královna. Své pojmenování má podle šachové Červené královny (v Anglii holt mají červené šachové figurky) z Carollovy Alenky v zemi za zrcadlem, která Alence vysvětluje, že utíká, aby zůstala na místě. Podle této teorie je to stejné i s živými organismy. V měnícím se prostředí se zkrátka musí neustále přizpůsobovat. Příkladem může být vzájemné přizpůsobování rostliny a jejích herbivorů: na začátku je krásná rostlina, kterou něco žere a na konci trnitá, jedovatá obluda, kterou stejně pořád něco žere.:-) Musíme běžet, abychom na tom byli aspoň pořád stejně špatně.
Ve výše zmíněné knize se také dočteme, že sexualita (ač jinak ve srovnání s nepohlavním rozmnožováním energeticky i časově nevýhodná) se nejspíš vyvinula právě proto, že zajišťuje potřebnou variabilitu v rámci populace (jednak mixováním genů ze dvou jedinců, a pak tzv. rekombinací genů, což je výměna části DNA při tzv. crossing overu při meiotickém dělení, kterým vznikají pohlavní buňky). Nepohlavně se rozmnožující organismy docílí změny jen díky mutacím genů. Právě ona variabilita nabízí dostatečně rozmanitý materiál pro přírodní i sexuální výběr (o tom, kolik znaků, často i dosti nevýhodných pro svého nositele, se rozvinulo díky pohlavnímu výběru zase někdy příště).
Teorie sobeckého genu, se kterou přišli George Williams a William Hamilton (s pojmem "sobecký gen" pak Richard Dawkins), říká, že se každý jedinec snaží, aby jeho chování pomáhalo jeho genům. "Jsme stroje k přežití - pohyblivé mašinky naprogramované tak, abychom uchovávali sobecké molekuly zvané geny. Tato skutečnost mě neustále naplňuje údivem. Ačkoli si ji uvědomuji mnoho let, stále jí nemohu přivyknout." (tak praví Dawkins).
Touto teorií se vysvětluje jak pud k rozmnožování (díky němuž třeba takoví lososi, pavouci a další umírají) a mateřská láska, tak také projevy (zdánlivého) altruismu u zvířat, který byl dřív považovaný za zvláštnost. Dobrým příkladem jsou dělnice sociálního hmyzu (včely, mravenci, ...). Pokud bychom se na to dívali z pohledu jedince, jedná se zde o altruismus, ale z pohledu genů jde i tady o sobectví. Tím, že pomáhají svým sestrám s rozmnožováním, zanechají po sobě mnohem více kopií svých genů, než kdyby se snažily rozmnožovat samy (více k tomu kdyžtak v diskusi). Williamsovými slovy: "Obecně platí, že kdykoli moderní biolog pozoruje zvíře, které nějak prospívá jinému zvířeti, musí předpokládat, že buď padlo za obět manipulaci jiným jedincem, nebo je rafinovaně sobecké."
A jaká je teorie rozšíření sobeckých genů? Je to jednoduché. Jelikož geny jsou nositeli dědičné informace, čím více se jim dařilo přimět své nositele k jejich rozmnožení (ať přímo nebo kooperací), tím větší zastoupení měly. Je to stejné jako s rozšířením jiných znaků. Ty, které přinesou svému nositeli nějakou výhodu, díky níž má více potomků, se postupně rozšiřují. Což je vlastně velice zjednodušený princip evoluce a v dalších článcích se tomu budu věnovat hlouběji.
Tento článek měl být takovým úvodem do evoluční biologie, aby následující byly snáze pochopitelné. Jelikož je prvním svého druhu, připojuji anketu (ještě upozorňuji, že hlasovat se dá jen jednou):
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama