Každé zbytečné slovo je zbytečné. (Jára Da Cimrman)

Mulholland Drive

1. srpna 2007 v 13:58 | Helena |  filmy
Včera jsem byla na návštěvě u našich a nechala jsem se od bráchy přemluvit, abych se s nima podívala na Lynchův film Mulholland Drive, přestože jsem tušila, a správně ;-), že se budu bát. Zatím jsem ale ráda, že jsem se dívala (ikdyž musím přiznat, že občas jsem raději zavřela oči, ikdyž mi utekly cenné indicie). Tolik o tom ale teď přemýšlím, že bych se divila, kdyby mě to špatné spaní ještě nedostihlo.

Je těžké něco o takovém filmu napsat, zvlášť když jsem ho viděla zatím jen jednou. Celý film je poskládaný ze spousty mnohosmyslných klíčů, které je třeba nějak zachytit, aby člověk mohl vydedukovat, o co vlastně ve filmu jde. Přiznávám, že se mi to zatím nedaří, nebo jen v náznacích mi různé části zapadají do sebe. Myslím si, že film je možné vnímat v různých rovinách odlišně. Je v něm spousta symbolů, náznaků,... a fantazii se téměř meze nekladou.
Děj začíná noční autohavárií, která zachrání život atraktivní brunetě. Ta se schová v domě, do kterého přijede mladá nadšená blondýnka Betty, která v LA hledá uplatnění jako herečka. Bruneta si po autonehodě nic nepamatuje, jméno si dá podle plakátu - Rita. Vzpomene si, že zná jakousi Diane a obě se rozhodnou ji najít. Podaří se jim najít místo jejího bydliště a dostanou se dovnitř... Pak následuje jeden překvapivý moment za dalším. Sled scén, z nichž některé zdánlivě nedávají smysl, jiné jsou provázané... Člověk už si není ničím jistý a ať přemýšlí sebevíc, nemůže dát příběh dohromady, oddělit skutečnost od bludů, představ, vzpomínek a snů. Ale koho vlastně? Kdo je Cowboy? Kdo je Camilla a kdo Diane? A co teta Ruth, kde je ta? A modrý klíč?
Všechny, kdo to viděli, směle vyzývám k debatě, třeba se nám podaří alespoň něco poodkrýt. Kdo to neviděl, určitě si někde sežeňte. Stojí to za to.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Helena Helena | E-mail | 1. srpna 2007 v 14:30 | Reagovat

Útržky mých myšlenek: začínám se přiklánět k teorii, že první část filmu je Dianin sen poté, co nechala zavraždit Camillu. Autonehoda se stala buď přímo na místě, kde je dům režiséra nebo na cestě k němu, na stejném místě, jako na konci zastaví auto s Diane. Spíš ale na místě toho domu a Camilla pak schází dolu do města tou cestou, kterou ke konci (filmu, ne příběhu) vychází obě nahoru. ve skutečnosti byla Camilla opravdu zabitá, ve snu se k ní jakoby vrátila. Ve snu také znovu ožívá tetička Ruth, která je ve skutečnosti mrtvá. Camilla si ve snu po nehodě nic nepamatuje, ani svou lásku k režisérovi a znovu patří Dianě, která se ve snu jmenuje Betty (podle servírky), která je nadšená a nadějná herečka (ne troska, jako ve skutečnosti).

Je možné, že se ve snu Betty postupně ztotožňuje s Camillou (její láskou a vzorem - nahrávaly by tomu ty paruky). Zároveň by modrá krabička mohla být něco, co jí s Camillou ztotožní. Jsou tu dva modré klíče - jeden, který je znamením, že camilla byla zastřelena a druhý, který otvírá modrou skříňku - co když tedy ve snu pro Betty odstranění Camilly = splynutí s ní, svým vzorem a láskou? To mě teda teď napadlo, tak jsem zvědavá, co vy na to.

2 Martin Martin | 1. srpna 2007 v 14:33 | Reagovat

Tak to tedy shrnu jeste jednou. Dej se deli na 2 casti. Prvni sen a druha realita. Klicova scena mezi temity dvemi castmi je otevreni modre skrinky. Po te vse co bylo ve snu ma svuj vzor v realite. Klic je podle me Rita a krabickou Betty.

  Rita (jakoze Camila ve snu) je herecka zijici ve svete penez a showbusinessu, zvoli si jmeno ne podle hlavni postavy z plakatu, ale podle herecky. Ve jmenu Rita je jista tvrdost a slava. Betty (Diana ve snu) je naopak spis takova usmevava jemna roztleskavacka, ktera je nadsena LA a tesi se, ze bude hrat ve filmu. Obe dve jsou podle me v tom snu jedna a tataz osoba a to Diana (v realu). Respektive Rita je stin Diany, je to stopa, cerna smouha na dusi, po nestastne lasce s Camilou (v realu). Postupne se ve snu Rita stava Betty a naopak. Nejprve zacne Rita mekknout a zacne se zajimat o veci, ktere by se zajimat nechtela, pak zacne nosit svetlejsi obleceni a nakonec si vezme i blond paruku. Betty naopak nasava charakter Rity, jak pronika do sveta filmu, tak zacne tvrdit jeji charakter az se pak stane, ze drzi Rite pusu aby nezacala kricet, kdyz uvidi mrtvolu v dome c.17. Kde se v ni najednou vzala ta duchapritomnost? Prave od Rity, ktera si s Betty v tento moment vymenila posice. Jejich pomilovani uz je pak dokonale splynuti charakteru a nakonec snu, tesne pred otevrenim skrinky Betty zmizi. Tedy se vteli do Rity a z obou se stane Diana.

Pak prijde Kovboj a rekne "cas vstavat", probudi se Diana. Teta Ruth je nejspis mrtva, ale ve snu je jakoby odjela do Kanady (malym detem se rika, kdyz nekdo umre, ze nekam odjel a uz se nevrati). Osobne mi ale neni uplne jasne, proc po otevreni skrinky se tam ruth objevi.

Servirka v restauraci winkies je osoba, ze ktere ma Diana strach, ze by se mohla stat, kdyby neuspela jako herecka. O tom je pak cela ta realita. Chronologicky asi takto:

Diana vyhraje tanecni soutez (uvodni titulky) a prijede do LA, kde se uchazi o misto ve filmu blabla, tam se potka s Camilou, ktera tu roli vyhraje. Nejspis si Diana mysli, ze tu roli mela ziskat ona, proto ma ve snu pocit, jakoby byla nejaka vyzsi instance, ktera reziserovi rekne natvrdo, kdo ji ma ziskat. Kazdopadne ji vyhraje Camila se kterou de Diana da dohromady. Camila vsak Dianu podvede s reziserem Adamem, ktery se predtim rozesel se svoji manzelkou ("Ja jsem dostal bazen a ona cistice bazenu"). Dinana je na Camilu nastvana a hrozne ji zavidi a tak si na ni najme vraha.

Pak jde spat a zda se ji ten sen. Kdyz se rano probudi, tak vidi na stole klic, tedy cin jest dokonan. Predstavuje si Camilu jak je v jejim byte a usmiva se. Pak zazvoni telefon a dal uz moc nevim.

Pararelne s tim je tam ten najemny vrah jak patra po Camile. Tohle je ale jen ve snu, takze tomu moc nerozumim. Jak se tam bavi s tim hipikem, tak ten ma jednak neco ve vlasech (co?) a taky cernou knihu "dejiny lidstva v telefonich cislech". Myslim, ze ta kniha predstavuje dulezitost kontaktu ve svete showbisnisu.

  Nakonec houmlesak za restauraci ma v ruce skrinku ze ktere vylejzaji dedek s babkou (komercni konzumenti ctouci bulvar) a dozenou Dianu k sebevrazde. Myslenka filmu je tedy asi jasna.

Neni mi uplne jasny vyznam klubu Silencio. Silencio jako "ticho" nejspis znamena, ze se o tehle strane sveta filmovych hvezd nemluvi a k sebevrazde neuspesne herecky nezbyva nez mlcet.

Je tu jeste spousta otazek.

3 Martin Martin | 1. srpna 2007 v 14:35 | Reagovat

Heleno: To te ted nenapadlo, o tom jsme se bavili cely den :))

4 Helena Helena | E-mail | 1. srpna 2007 v 14:49 | Reagovat

S tou skříňkou mě to teď napadlo, o tom jsme nemluvili. Mluvili jsme o tom, že ta první část ej sen a o tom, že Betty se ztotožňuje s Ritou (nebo Camillou)? Ale napadla mě ta možná symbolika s modrými klíči - jeden skutečný a druhý snový. Skutečný je tu proto, aby informoval o smrti Camilly, snový k otevření skříňky. Snažím se zachytit smysl téhle paralely.

Díky za tvůj přípspěvek. Nevadí, že je zřejmě z velké části vyčtený, protože aspoň se sem profiltrují myšlenky více lidí a hlavně je to ucelený pohled, který je jistě přínosem.

Nemyslím si ale, že by to muselo být takhle, jak píšeš, že myšlenka filmu je jasná... těším se na další nápady, chtělo by to vidět znovu.:-)

5 Martin Martin | 1. srpna 2007 v 14:52 | Reagovat

Spis nez vycteny je to vysledek diskuse. Nekde jsem slysel i nazor, ze je to cele sen a pak jeste sen ve snu. Osobne se k tomu ale moc neklonim.

6 Helena Helena | E-mail | 1. srpna 2007 v 15:21 | Reagovat

Já spíš koketuju s myšlenkou, že by to mohly být sny či představy, vzpomínky více lidí. Klub Silencio je zajímavý. Tam mi přijde jako hlavní jednak Silencio a pak taky "No hay banda" - žádná kapela, hraje vše z kazety. Zajímavé pojetí vystoupení plačky. Přestože je to jakási iluze, plačka i obě ženy to silně prožívají, plačka dokonce tak,že umře či omdlí žalem...

Taky mám z jedné diskuse zajímavý postřeh - popelník. Jsou v něm špačky, přestože Diana zřejmě nekouří. Takhle vystresovanej a depresivní kuřák by si byl jistě zapálil. De Rosa si k Diane jde pro veci, mj. pro popelník. Jsou to její vajgly? Žily spolu Diane a DeRosa nebo snad DeRosa a Camilla? proč by jinak měla DeRosa v tom bytě věci?

A taky má deRosa ve snové části jinak košili, než v té reálné. Obráceně. Má to symbolizovat její sexuální orientaci? Má to oddělit sen a skutečnost? Hraje v celém příběhu DeRosa nějakou podstatnější roli?

A ze stejné diskuse - je zajímavé všímat si pohledů (například právě DeRosy)na určitá místa. Co tam muže být? nebo Diane, když bere telefon a chystá se na večírek, kouká se jakoby dolů po autě, má její byt ještě jedno patro, kde má ložnici?

7 Helena Helena | E-mail | 2. srpna 2007 v 8:22 | Reagovat

Někde jsem četla názor, že dědek s babkou jsou detektivové. Mě spíš napadlo, že by mohli být Dianiným svědomím. Souviselo by to možná i s tou paralelou s modrými klíči. Diana nechala Camillu zabít a dle mého by tu mohla být paralela s otevřením modré krabičky (snový a skutečný modrý klíč), ve které se skrývají dědek s babkou = svědomí.

Snažím se vytvořit trochu jinačí příběh, páč mi příběh o neúspěšné herečce a bulváru přijde trochu nezajímavý ;-).

Taky jsem si našla, že "banda" znamená jednak kapela, ale i lem nebo obruba (juez de banda = pomezní soudce). Nabízí se tedy další možnost překladu "No hay banda" jako "žádné meze"? Je to samozřejmě jen doměnka, ale může to poukazovat na nějakou provázanost snu a reality nebo něčeho jinýho.

8 Helena Helena | E-mail | 2. srpna 2007 v 9:01 | Reagovat

Jinak ještě ke Tvému příspěvku, Martine. Nezdá se mi, že by se o temných stránkách a sebevraždách herců a hereček nemluvilo, jak na konci píšeš. Ba naopak, když se něco takovýho stane, jsou toho hned plné noviny a bulvár tím spíš. Tak nevím. To mi moc nesedí.

S tím telefonem též nevím. Volá jí ten inspektor (zvonění telefonu u červené lampy na začátku) v tu chvíli, kdy se uspokojuje a ona si vybaví ten večer, kdy jí volala Camilla, že už na ní čeká auto a jely na ten večírek? Možná. Ale inspektor byl ve snu... Zvonil telefon, zatímco spala? Možná. Sháněl ji inspektor nebo někdo, aby jí sdělil, že Camilla je mrtvá, nebo že je podezřelá z jejího zabití?

9 fijalka fijalka | Web | 2. srpna 2007 v 10:08 | Reagovat

Nahrala sem si to kdysi a divala se na to sama doma, dost sem se bala, ta hudba, ta tma, cervena, mozna sem u toho ke konci usinala. Nevim moc o cem to bylo (filmy si nepamatuju), ale z toho konce sem byla divoka, mali lidi vyletovali z krabicky? Takze si aspon prectu co o tom pisete vy..

10 Helena Helena | E-mail | 2. srpna 2007 v 10:15 | Reagovat

No, tak sama bych se na to nedívala. Mně hlavně vadily ty pohledy, zvlášť Ritiny, takový fakt divný, hrůzostrašný.

Pořád přemýšlím na tou Dianinou mrtvolou ve snu. Mohla to být předtucha? Jak velkou úlohu hraje DeRosa? A co Coco? A Cowboy? Myslím, že i jeho slova budou důležitá - třeba, že svým postojem člověk určuje svoji budoucnost nebo jak to tam bylo...?

11 Helena Helena | E-mail | 3. srpna 2007 v 10:30 | Reagovat

Tak jsem si zase na diskusním fóru přečetla další teorie, na nichž se mi především líbí to, že se tam spekuluje, že to Dianin sen není - a o to je to zajímavější. Naopak tam ale je zakomponováno to herectví, na což by nahrávalo divadlo "Silencio", to, že je to o světě filmu,... Myšlenek je několik. Zaujala mě ta, že ten začátek je skutečný a Rita opravdu trpí ztrátou paměti po bouračce a spolu se začínající herečkou Betty pátrá po své minulosti. Mrtvola je Diana a Rita postupně rozkrývá minulost a plně se jí zjeví otevřením té krabičky. A pak už je to film o tom, co bylo předtím, ve kterém Betty hraje Dianu.

Další zajímavá myšlenka je, že Rita je ve skutečnosti Diana a v domě objeví svoji vlastní mrtvolu (prý se jí podobá, ale to nemůžu posoudit, protože jsem v tu chvíli měla zavřený oči), nicméně tam by mi pak vůbec neseděla ta bouračka a tak.

No a další zajímavá myšlenka je, že Rita je z nehody otřesená a Betty (Diana) je vlastně jakoby něco, co si představuje (zůstalo v ní povědomí o té jejich lásce a vlastně si ji představuje milou, usměvavou) a co jí provází a pomáhá pátrat po minulosti. Otevření krabičky pak symbolizuje procitnutí a uvědomění si pravdy (proto v tu chvíli usměvavá Betty zmizí) a druhá část fimu je vlastně ta pravda, která se Ritě zjeví po otevření modré krabičky (která tedy může byt též jen symbolická - procitnutí,...).

12 Martin Martin | 3. srpna 2007 v 15:23 | Reagovat

Tak nevim nazory jsou zajimave. Reknu k nim neco:

ad 1) Ten se mi nelibi, je to neco co me napadlo poprve a prijde mi jednak hrozne detinsky a druhak deravy. S tim se mi souhlasit nechce.

ad 2)To mi taky neprijde moc pravdepodobne, protoze bych si nevsiml, ze by mrtvola byla podobna Rite (jakoze ji podobna neni) a dal je to taky hodne deravy. Chtelo by to nejak dotahnout.

ad 3)Tohle uz je zajimavejsi. To uz tak derave neni, ale chtelo by to s touhle verzi vysvetlit najemneho vraha, houmlesaka, duchodce a Ruth (minimalne).

13 Helena Helena | E-mail | 7. srpna 2007 v 9:33 | Reagovat

Co se tam píše na obhajobu toho, že ta první část není Dianin sen je to, že ve snech člověk vždycky vystupuje, ať jako postava nebo jako pozorovatel. Proto tam spousta věcí nesedí, třeba to, jak Kesher (režisér) jede za Cowboyem a i další scény, kde Betty není. Je fakt, že se ti nezdá o někom nebo něčem, aniž bys u toho nějak byl... To je zajímavá myšlenka.

I pro případ, že by to sen byl, je tu spousta co na objasňování - houmlesák, Ruth, že tam pak vejde, Dianina mrtvola,...

Budu ještě o té třetí verzi přemýšlet, ta mě láká. Nájemný vrah - tam problém nevidím, Diana jí chtěla dát zabít. Ruth - toť otázka. Je možné, že se Rita jen ukryla u někoho doma (nebyla to Ruth) a jak měla jako průvodkyni po nehodě Betty (Dianu), představovala si i to, že je to dům její tety Ruth (která ve skutečnosti umřela). Ta paní, co tam bydlí Ruth není a na konci se vrátí zase zpátky do svého bytu...ale to jsou jen spekulace. Na houmlesáka zatím teorii nemám.;-)

14 Helena Helena | E-mail | 10. srpna 2007 v 8:56 | Reagovat

Tak jsem zase chvíli pročítala diskuse a už mě začíná teorie snu zase zajímat a bavit, zvlášť i to, že se do něj promítají jednak věci, které se dějí, zatímco Diana spí, a pak taky že do postav ve snu si Diana promítá jiné lidi, včetně sebe a jsou to lidi, které potkala. Tak třeba zajímavá je myšlenka, že jak se ten člověk (Dan) lekne houmlesáka a umře (mmch je to ten člověk který je svědkem, jak Diana něco objednává u Joea, tak ten druhý na něj (prý) volá "Are you ok, Da-an" (jakože to protáhne) a pak to zní jako Diane. Je možné, že na ní klepala DeRosa a volala "Are you ok, Diane", zatímco ona spala... A další příklady.

A taky jsou zajímavý další postřehy. Jednak, že Diana vůbec nemusela objednávat vraždu Camilly. Co tomu může napovídat, je ten klíč. Vraždu by nemusel takhle signalizovat, to by se brzy dozvěděla jinak... Další myšlenka je, že ten dlouhovlasej, jak mluvil o černé knize je únosce (na to by moh ukazovat dalekohled, který má na stole) a Camillu neměli zabít, ale unést a pak se to nepovedlo kvůli té bouračce.

Diana vůbec nemusí mít výčitky kvůli tomu, že ji nechala zabít, ale může být jen nešťastná, protože Camilla zemřela při autonehodě. Další zajímavá myšlenka je, že po nehodě Diana schovala Camillinu mrtvolu v některým z těch bytů nebo přímo u sebe - je to ta mrtvola ve snu (Camilla se vyděsí, protože je to ona, Betty o tom ví...) - to vychází z toho, kam se poděla mrtvola po nehodě. No je toho hodně, ale třeba se k něčemu ucelenějšímu dostaneme.

15 IV IV | 26. března 2008 v 17:45 | Reagovat

Tenhle film je hodně dobrý... A viděli jste někdo LOST HIGHWAY?? Také hodně dobrý film od Davida Lynche..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama