Každé zbytečné slovo je zbytečné. (Jára Da Cimrman)

Jom kipur

22. září 2007 v 8:00 | Helena |  světová náboženství
Dnes, 10. tišri (22. září), je pro mnohé vůbec nejdůležitější den v židovském kalendáři, jom kipur - den smíření. Říká se, že 364 dní v roce nad námi má moc zlý pud, jen jeden den nad námi ztrácí sílu. Tím dnem je jom kipur. Někteří Židé stojí po celý den, aby zdůraznili, že na jom kipur jsme podobni stále stojícím andělům, když trávíme čas jen v modlitbách, nejíme a nehřešíme.

Jom kipur je den, kdy Bůh odpustil svému lidu zhotovení zlatého telete a je to i den, kdy se Abrahám obřezal a uzavřel tak smlouvu s Hospodinem. Je to jediný den, kdy mohl velekněz vstoupit do Nejsvatější svatyně Chrámu.
celý den se drží přísný půst a dodržuje se pět zákazů:
• nejí a nepije se
• nekoupe se
• nekrémuje se a nepoužívá kosmetika
• zdržuje se sexu
• a na znamení pokory se nenosí kožená obuv
Jom kipur je dnem odpuštění hříchů. A jak hřích a jeho odpuštění Židé vnímají?
Dvoluji si citaci ze stránek děčínské židovské obce:
"Hříchem rozumíme porušení příkazů Tory. Naši učitelé nás ale varují před unáhlenými soudy, ke kterým jsme tolik náchylní. Představme si muže, který na šabat řídí vůz. Hlavou nám může blesknout, že takový člověk jistě porušil jeden z předpisů šabatu, odkud ale bereme svoji jistotu? Uvažme jen, kolik vysvětlujících možností tento zdánlivě jednoduchý případ skýtá.
1. je možné, že roztržitý člověk rozespale nastartoval auto a zamířil na své pracoviště, aniž si uvědomil, že je šabat
2. je možné, že řidič sice ví, že je šabat, ale neví, že na šabat se nesmí řídit
3. je možné, že řidič ví, že je šabat, a ví, že se nemá řídit, ale jede do nemocnice s těžce poraněným sousedem, takže nejenže neporušuje šabat, ale dokonce zachraňuje život!
Mnoho věcí porušujeme z neznalosti, omylem. I takový neúmyslný hřích se musí odčinit pokáním, lítostí. Častokrát také chybujeme tím, že si neplníme své povinnosti. I tento případ se dá napravit pokáním.
K odčinění těžších provinění nestačí jenom účinná lítost v podobě tšuva. Abychom měli možnost smýt stopy provinění, byl v kalendáři ustanoven jom kipur. Velice těžké hříchy však ani jom kipur neočišťuje.

Až dosud jsme ovšem hovořili o prohřešcích vůči Bohu, kterými jsme neublížili nikomu jinému, protože pokud jsme nějakého člověka poškodili, nemůžeme se spoléhat na jom kipur, ale musíme se s dotyčným usmířit sami."
Co se tradice týče, v předvečer jom kipuru je ve zvyku provádět tzv. kaparot. Při něm se hříchy symbolicky převádějí na bílého kohouta, ze kterého se pak uvaří pokrm pro chudé. Obecně dobročinnost (cedaka) se považuje za způsob, kterým lze napravit své hříchy.
Nosí se také bílé šaty, které představují jednak pohřební rubáš, ale také velekněžský šat a čistotu.
Jom kipurovou liturgii zahajuje modlitba kol nidre. Odpoledne se čte kniha proroka Jonáše (toho proslulého pobytem ve velrybě) o zvrácení Božího soudu nad hříšným městem Ninive poté, co se hříšníci káli.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama