Každé zbytečné slovo je zbytečné. (Jára Da Cimrman)

Chanuka - svátek světel,oleje

4. prosince 2007 v 14:39 | Helena |  světová náboženství
Dnešní večer po západu slunce (v předvečer prvního chanukového dne, 25. kislevu, který letos připadá na 5. prosince) Židé zapálí první svíčku chanukie, osmiramenného chanukového svícnu. Chanukie má osm ramen v řadě a jedno rameno z řady vystupující pro tzv. šamaš (sluha). Svíčky se nesmí zapálit sirkou, ale zapalují se právě šamašem. Postupné zapalování svíček (každý den o jednu navíc) patří mezi nejznámější chanukové předpisy. A proč osm ramen (menora je sedmiramenná)?

Tento radostný svátek oslavuje makabejské vítězství, vítězství utlačovaného židovského náboženství nad řeckým, rozpínajícím se v Izraeli (který byl tou dobou pod nadvládou Syřanů) v roce 135 př. o. l. Makabejské povstání se zvedlo v roce 167 př. o. l. na odpor proti násilné helenizaci Izraele a útokům proti židovskému náboženství. Antiochos IV. se dokonce nespokojil jen s vyloupením a znesvěcením jeruzalémského Chrámu, nechal tam postavit sochu Dia a Židům přikazoval, aby se jí klaněli. Zakázal jim dodržovat šabat a provádět obřízku. Syn židovského kněze, Jehuda Makabi, se ale stal velitelem rychle rostoucí židovské armády, která nakonec v bitvě u Bejt Cur zvítězila. Osvobodila Jeruzalém, dobyla chrám a vyházela z něj modly.
Když vítězové chtěli zapálit menoru - sedmiramenný svícen, který měl hořet v chrámové svatyni každý den - našli oleje jen na jeden den. Příprava nového oleje trvá osm dní. Menoru přesto zapálili a chrám znovu vysvětili. A stal se zázrak. Menora vydržela svítit osm dní, než připravili nový olej. Hned další rok rabíni vyhlásili osmidenní svátek chanuka na oslavu vítězství nad náboženským pronásledováním.
Více o makabejském povstání se dočtete v knihách Makabejských, které patří mezi deuterokanonické knihy Bible (jsou tedy jen v některých vydáních Bible).
Co se zvyků a předpisů pro tento svátek týče, o tom nejdůležitějším a nejznámějším jsem psala již v úvodu. Dodala bych snad jen, že zapálená chanukie by se měla dávat do oken nebo ke vchodu do domu, aby se tak dále šířil chanukový zázrak do světa. Dnes už se většinou používají obyčejné parafínové svíčky namísto olejového svícnu, který byl tenkrát v chrámu.
Při zapalování svíček se zpívají dve písně Hanerot halalu (tyto svíčky) a Maoz cur (mocná skála).
Osm svíček symbolizuje osm dní. Oleje sice bylo v chrámě na jeden den, takže vlastně zázrak bylo, že hořel dalších sedm dní, nicméně ten první den se do toho počítá proto, že vlastně už ten první den vyhořela jen osmina oleje a ne všechen. A někteří oslavují i zázrak samotného vítězství.
Tradiční hrou je točení sevivonem (dreidl, káča). Na něm jsou napsaná čtyři hebrejská písmena: nun, gimel, hej a šin, která znamenají větu: "nes gadol haja šam" (= zázrak velký byl tam). Dreidlu se používá k dětské hazardní hře, kdy písmenka nenesou již svůj původní význam, ale písmenko nun znamená ništ = nic, gimel - ganz = vše, hej - halb = půlka a šin - špíl = hrej (znovu). Děti dají do banku drobnou minci a pak jeden točí a podle toho, co mu padne, tak bere buď nic, všechno, půlku nebo točí znovu.
Co se jídla týče, jelikož jsou to svátky oleje, typickými jídly jsou sufganiot (koblihy) a levivot (jidiš latkes, bramboráky).
K tomuto svátku se váže mnoho příběhů o statečných ženách (Cháně, dceři velekněze, která odmítla být po vůli syrskému vojevůdci, či Juditě, která opila vínem a zneškodnila syrského generála) a tak židovské ženy na jejich památku o tomto svátku nepracují po dobu, kdy hoří chanukové svíce.
Tradičně se lidé na chanuku neobdarovávali, nicméně od konce 19. století už je běžné, že se k chanuce nadělují dárky, především díky křesťanským Vánocím, které se slaví v blízkém čase.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Židovka D.R. Židovka D.R. | 9. prosince 2011 v 18:54 | Reagovat

ty jsi židovka ?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama